kucingintanzania.reismee.nl

Laatste schooldag.

Jambo!

Het was dinsdag en wederom een nieuwe schooldag. Het weer was niet echt om over naar huis te schrijven. Donkere wolken. Fris voor Afrikaanse termen.. (21 graden ofzo.)

Met de kinderen viel deze dag weinig leuks te beleven. Storm op komst. Huilen vechten en treiteren. Niet willen luisteren. Onderling slaan en schoppen. Ik was dus blij toen ik het nieuws kreeg dat ik met mussa naar een speelgoedwinkel kon gaan. (We willen via Facebook kijken of we geld kunnen inzamelen zodat de kinderen een klimrek of schommel op het schoolpleintje krijgen. Op dit moment is er alleen een begonnen vloer.) Hij zou me rond 10u ophalen om te gaan kijken. Zo kwam het dat ik in het kantoor plaatsnam achter de computer om wederop de Facebook pagina aan te vullen met foto's. Mussa, de conciërge/ICTer/kleinzoon van het hoofd van de school kwam niet opdagen en de schooldag ging voorbij. Helaas, maar zo gaat dat hier in Afrika. Ik kom zo kan betekenen dat iemand over 5 min over 2 uur of 3 dagen later komt.

Na school naar de dalla en naar het huis. Na een middagdutje, waar ik hier vaak behoefte aan heb omdat ik in de nacht niet echt een goede nachtrust heb was het tijd voor de film. We gingen naar viavia, (dat is de naam van een eetcafé/bios/disco hier) waar je elke dinsdag voor 10.000 tsh (ongeveer €4,5) naar de film kunt en een pizza naar keuze krijgt. Ook krijg je tijdens de film een zakje met popcorn. Terwijl we aan tafel zaten te wachten op onze pizza's begon het te stormen. Insecten (groot lelijk en vies) vlogen rond de tafel, tot grote paniek van 1 van de meiden die panisch om zich heen sloeg. Dit leverden voor de rest grappige filmpjes en een paar goede lachbuien op. Na het eten en na de storm werd er een wit scherm het open lucht restaurantje ingereden. De film kon beginnen. Twee uur later stonden we te wachten op de taxi en gingen we naar huis.


Woensdag.

Nieuwe ronde nieuwe kansen. Mussa kwam rond een uur of 10 op het schooltje aan. En hij was binnen 5min weer weg. Poging twee mislukt. Dan maar gewoon terug naar de klas en lesgeven. Vandaag waren de kinderen weer super lief. Druk bezig met kleuren. Verder deed ik op deze dag niet echt iets speciaals. Middagdutje. En met de meiden op de laptop film kijken. Verder was het een rustig avondje en ging ik vroeg naar bed.


Donderdag.

Donderdag was mijn laatste dag op het schooltje. Ik nam snoepjes mee en een bal. Er werd gelachen en overgegooid met de bal. Op vrijdag is het een nationale feestdag dus is de school gesloten. En dan is het schooltje twee weken dicht ivm vakantie. Vandaag was dan eindelijk de dag dat Mussa me meenam naar verschillende speelgoedwinkels. Helaas vonden we hier niet waar we naar zochten.

Na een tijdje rondrijden en verschillende speelgoedwinkels bezocht te hebben zagen we aan de kant van de weg een winkel waar ze vanalles lassen. We stopten en vroegen of ze misschien ook een schommel konden maken. En ja hoor. De jongen liet op zijn telefoon verschillende schommels, klimrekken en andere speeltoestellen zien die hij gemaakt had! (Missie geslaagd) voor 300.000tsh (ongeveer €130) kon hij wel een schommel maken met plek voor 4 kinderen om te schommelen. We mochten ook zelf een tekening maken en die naar hem toe brengen. We zijn al begonnen met het tekenen van verschillende schommels, ik ben benieuwd welke het gaat worden. Maar 1 ding is zeker, over een tijdje zal er dus op het schoolplein een schommel/klimrek staan!

Na de zoektocht gingen we weer terug naar het schooltje. Na nog wat high fives, boxen en andere dingen was het dan toch echt tijd om afscheid van de kinderen te nemen. Dat vond im best eventjes lastig. Je went er snel aan als je die kinderen elke dag om je heen hebt. We maakten nog wat groepsfoto's en toen gingen we. Byeeeee teacher Deborah!!

Naar de dalla dalla. En naar huis. Daar aangekomen eventjes met het thuisfront aan de telefoon gehangen. In de avond gingen we naar viavia om een drankje te drinken. Het bleek toch wat gezelliger dan we verwacht hadden en voor we het wisten zongen we karaoke en stonden we kort daarna uit ons dak te gaan op de dansvloer!! Rond half 5 vanmorgen lag ik in mijn bed...

Ik schrijf nu niet elke dag meer zoals jullie gemerkt hebben. Vind het fijner om meerdere dagen samen te pakken en daarmee een wat langer verhaal te maken.

Donderdag was wel een vreemde dag. Ben 3 weken bij het schooltje geweest. Voor ik aan dit avontuur begon wist ik niet dat ik het zo leuk zou gaan vinden op het schooltje. Als Mam en Kimberley over twee weken hier zijn ga ik ze meenemen naar het schooltje om ze te laten zien hoe het hier precies is. Ik ben benieuwd wat ze ervan vinden.

Ik heb er in ieder geval heel erg van genoten!!!

Asante sana voor het lezen rafiki's!En tot gauw weer!

Xxx Deborah.



Reacties

Reacties

Ans

Super!!! Lijkt mij ook moeilijk om afscheid van de kindjes te nemen. Xxx

Opa

Dat is weer een periode waar je later met genoegen aan terug denkt. Knuffel

jenny

wat een ervaring he , deborah , dikke kus

miriam

leuk deborah

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!