kucingintanzania.reismee.nl

Safari!

Jambo, mambo, habari rafiki's!!!!

Vrijdag was het dan eindelijk zo ver! Tijd voor onze 4 daagse safari! We waren (alle drie, zoals altijd hier) al vroeg op, zo rond een uur of 6. We dronken rustig onze koffie en controleerden of we alles ingepakt hadden voor ons safari uitje. We zouden om 09.00 opgehaald worden bij het restaurantje van kundayo apartments waar we nu verblijven.

Om 8 uur stond Beatrice (een meisje die in het restaurant werkt) voor onze deur. De gids/chauffeur was er al. WATTTTT??? Iemand die te vroeg komt? Hier? In Tanzania? Geen Polè Polè? Huh????? Dat had ik in de afgelopen maand nog niet meegemaakt. Maar zo zie je dus.. de wonderen zijn de wereld nog niet uit!

We pakten onze tassen en liepen richting het restaurant waar de jeep al stond te wachten. Ezekiel onze gids stapte uit en stelde zichzelf aan ons voor. We reden eerst naar het kantoor, dat een paar straten van het schooltje verwijdert lag. We moesten wachten op nog drie andere personen die met ons de safari gingen doen. Ondertussen maakte we kennis met de kok, zijn naam is Rama. We zaten te wachten en aan de overkant van de weg stopte een taxi. Een mzungu met een baard stapte uit. Achter uit de wagen werd een backpack gehaald. Dit was onze eerste mede reisgenoot. Hij stelde zichzelf voor. Jonas, 34 jaar, uit Zweden. Na een tijdje konden we instappen. De twee andere personen die zich bij ons zouden voegen kwamen dus blijkbaar toch niet.

Het eerste park waar we naartoe reden was Tarangire national park! Daar kwamen we na zo'n 3 uur rijden door de prachtige landschappen aan. Voordat we bij de ingang van het park aankwamen zagen we 2 jonge jongens met zwarte gewaden en een wit geschminkt gezicht. De gids legde uit dat dit Masai jongens zijn die binnenkort besneden zouden worden. Dat ze deze kleding en deze schmink droegen om te laten zien dat ze sterk waren.

Bij de ingang van het park konden we eventjes uitstappen om naar de wc te gaan (je mag tijdens de safari zelf de auto niet uit omdat het gevaarlijk kan zijn) en eventjes onze benen te strekken. Dit terwijl de gids papieren invulde voor onze entree in het park. We liepen wat rond bij de ingang en zagen schedels van verschillende dieren liggen. Ook zagen we een mega duizendpoot (hij was dood en lag in stukken) waarvan er een larve aangevallen werd door vele mieren. We namen een aantal foto's en schreven onze namen en afkomst op in het boekje bij de entree.

Het dak van de jeep werd omhoog gedaan zodat we konden staan en vrij zicht hadden. Toen was het tijd om te gaan rijden. Ons eerste park. Spannend!!

We reden een stukje en zagen een aantal masai mensen met geiten en koeien lopen. Niet heel veel later konden we de eerste wilde dieren al spotten. Allereerst zagen we Pumba!!! (Knobbelzwijn/wrattenzwijn). En toen we een stukje verder reden ook een aantal impala's (rooibokken).

Het leek wel alsof we in the lion king terecht gekomen waren.

Maar waar we natuurlijk het meest naar opzoek waren...

the big five!:

Leeuw

Luipaard

Buffel

Olifant

Neushoorn

Deze dieren behoren tot the big five omdat ze zichzelf moeiteloos kunnen verdedigen, ze zijn sterk, slim en gevaarlijk. Bijna allemaal zullen ze ten alle tijden wraak willen nemen als je hen iets aandoet. Dat was in ieder geval de uitleg die de gids ons gaf..

We reden weer verder terwijl we nieuwsgierig (als echte toeristen) in de jeep stonden om zoveel mogelijk dieren te kunnen spotten.

We kregen uitleg van de gids over de sausage tree. Een boom met vruchten die op worsten leken (vandaar de naam). De boomstam leek beschadigt. Dit kwam volgends de gids omdat er olifanten in de buurt waren die uit de boom veel vocht konden halen wanneer ze geen water in de buurt hadden. Ook eten de olifanten de vruchten. Spannend hoor! Olifanten. Die behoren tot the big five! We reden verder en we zagen een giraffe! Wat een prachtig beest.

De gids vertelde ons dat de giraffe Tanzania vertegenwoordigt. Aha... een vrij rustig en traag dier dat zich niet echt op laat jagen. Lekker relaxed is en over het algemeen geen kwaad in zich heeft. Dat herken ik wel in de Tanzaniaanse mentaliteit. Vandaar dus al die armbandjes waar behalve Hakuna matata, Polè Polè, Tanzania ook vaak twiga (giraffe in het Swahili) op geborduurd of geschreven staat.

We stopte bij een open plek waar een aantal andere jeeps stonden. Iets verderop was een plek met tafels en banken waar de konden lunchen. Vanaf die plek hadden we een mooi uitzicht over het park. Er liepen wat aapjes rond. De gids zei dat we op moesten letten dat de apen niet ons eten zouden stelen. We openden onze lunchboxen. Een donut, gefrituurde kip, koekjes, een muffin, een sapje en een banaan. Hoeraaaa!! Wat een maaltijd! Geweldig. We zaten te kletsen en toen gebeurde het... er kwam een aapje aan rennen en voor we iets konden doen was mam haar banaan kwijt. Ik begrijp nu wel wat beter waar het hele brutale aap gebeuren vandaan komt. Haha.

Na de lunch gingen we terug de jeep in. Op zoek naar de volgende wilde dieren. We zagen steeds grote hopen zand liggen in het gras. De gids vertelde ons dat dit termieten hopen waren.. ieuw! Hoeveel van die insecten zullen wel niet in zo'n berg van anderhalve meter hoog kunnen leven?

We zagen onderweg verschillende vogelsoorten die je bij ons niet hebt. We zagen nog meet impala's nog meer pumba's en na een tijdje dan eindelijk een groepje olifanten!!! Hoeraaa! 1/5. Deze olifanten waren bruin. We vroegen hoe dat kon. De gids vertelde onze dat als de olifanten bruin zijn, ze die kleur hebben van de modder op hun huis. Als ze grijs zijn is het niet door modder maar door stof. Oké, dat klonk vrij logisch. Bruin vanwege de modder en grijs van het stof.

Na een lange dag en het zien van nog een aantal indrukwekkende vogelsoorten en uiteindelijk zebra's kwamen we aan bij de sunbright campsite in mto wa mbu. Hier gingen we onze eerste nacht doorbrengen. Helaas kregen we het nieuws dat er maar 2 tenten/lodges (veredelde tenten. Tenten waarin je gewoon rechtop kon staan, waar echte bedden in stonden en waar je aan de achterkant van de tent je eigen badkamer en wc had) waren. 2x2 personen. Mam en Kimberley sliepen dus samen en ik sliep in de tent met Jonas de zweed.

Na het douche konden we meteen door naar de eetzaal. Het leek meer gewoon op een restaurant. Maar elke jeep/groep toeristen had zijn eigen kok en eigen gids/chauffeur bij zich. En dus kregen we allemaal iets wat gemaakt was door onze eigen kok. Het eten was heerlijk. We zaten nog lekker na te babbelen toen er muziek kwam. Een live band die op verschillende trommels sloegen en zongen. Ook stonden er 2 mannen en 1 vrouw te dansen. Midden in het restaurant.

En dit was nog niet het einde. Na dit optreden volgden er een complete acrobaten act. Salto's, flikflak, handstanden en een waar slangenmens. Die zijn lichaam in zo'n vreemde houdingen legde dat ik al spierpijn kreeg op het moment dat ik ernaar keek.

We spraken nog een Nederlandse jongen die op safari was met een andere groep, hadden via WiFi contact met het thuisfront en niet heel lang daarna (het was denk ik 23u) gingen we richting de tent. Mam en Kimberley in hun eigen tent en ik alleen in de andere. Pas rond een uur of 1 kwam Jonas de zweed naar de tent. Terwijl ik nog steeds niet mijn draai gevonden had om lekker te kunnen slapen. We vertelden nog een tijdje over cultuurverschillen, religies en reizen. Tot ik uiteindelijk in slaap viel.

Zaterdag werd ik al vroeg wakker. Rond een uur of 5... een half uurtje later ritste ik de tent open en zag ik dat mam al wakker was. Jonas de zweed lag nog in een diepe slaap. Ik ging bij haar zitten en ook Kimberley kwam de tent uit.

Rond een uur of 7 gingen we ontbijten en na het inpakken van onze spullen gingen we verder. Vandaag reden we door naar Serengeti. Onderweg kocht de kok rode bananen voor ons. Ja inderdaad. Rode bananen. Je proeft dat het een banaan is maar het is een stuk minder zoet!

Om bij Serengeti te komen moet je eerst door het Ngorogoro reservaat. Daar moesten we stoppen bij de ingang omdat de gids onze entree papieren moest regelen. Terwijl we aan het wachten waren zagen we een aantal kevers liggen op de parkeerplaats. Rama zette Muziki aan op zijn telefoon. Mijn favoriete liedje. Ik kon dus niet anders dan een dansje doen daar bij de ingang van Ngorogoro. We bekeken binnen in het gebouw de kaart van het park en liepen een souvenir winkeltje binnen. Gelukkig had ik die souveniertjes als gescoord op verschillende plekken in Arusha. Hier waren de prijzen in dollars en vele malen hoger. Een Amerikaanse man moest $5 neerleggen voor een bus pringels....

We konden gaan en reden Ngorogoro binnen. Al aan het begin van het park spotten we een paar buffels die heerlijk stonden te grazen tussen de struiken. Hoera!! Buffels 2/5. Nog 3 van the big five te gaan. We reden door en de gids stopte de auto bij een prachtig plekje met een geweldig uitzicht over de krater. Je kon mijlenver kijken. Ook hier namen we een aantal prachtige foto's voordat we verder gingen. Pas op maandag stond het afdalen naar de krater op de planning. We zagen nog wat zebra's. En nog een flinke groep buffels.

Toen we Serengeti naderde (inmiddels zo'n 3 uur later) moesten we toch wel heel erg plassen. Onder het mom van: we willen een foto maken van de boog waar je onder doorrijdt voor je Serengeti binnen komt, gingen we de jeep uit. Heel stiekem gingen mam Kimberley en ik gehurkt achter een steen een plasje doen.

Daarna gingen we weer terug de jeep in en we reden Serengeti binnen.

De parken zijn niet afgezet met hekken of iets dergelijks. De dieren kunnen van het ene park gewoon het andere park inlopen. Het enige verschil is dat Ngorogoro heel vochtig is waardoor dit een groener gebied is dan het droge Serengeti. Ook is er de krater in Ngorogoro. Dit maakt allemaal dat het daar een stuk kouder is.

We reden een stuk en zagen heel gnoe's (wildebeest) grazen. Ze liepen vredig rond. Omringt door zebra's. We zagen gazelle's, struisvogels, een jachthals, een wolvenhert (wilde kat, serval cat) en na een tijdje een stel bavianen die boven op een rots aan het relaxen waren. Ook zagen we weer verschillende soorten vogels. Die diverse felle kleuren hadden.

We werden al erg goed in het spotten van de dieren, ook vanaf een afstand. In ieder geval met behulp van onze verrekijkers. Zo kwam het dat we na een tijdje dachten dat we misschien een luipaard gespot hadden. Dit was helaas niet het geval. Door de uitleg van de gids kwamen we er dus achter dat we geen luipaard zagen in de verte maar een cheeta!!!

De cheeta heeft een kleine kop met vanuit de ogen tot aan de mondhoeken de kenmerkende traansporen. Een luipaard heeft een stevige brede kop en de vlekken lopen helemaal door, behalve op de neus.

Shit!!! Ondanks dat het een prachtig beest is om te zien behoort de cheeta niet tot the big five! Dus we hadden er nog steeds 3 te gaan.. we reden door en lunchten onderweg in de auto omdat we nog een lange weg te gaan hadden voor we op de campsite waren. We hadden een prachtig uitzicht zo in de jeep. Iets later zagen we in een boom twee dieren. We pakten onze verrekijkers erbij. En eindelijk!! 3/5! Boven in de boom lag een luipaard op een tak, iets lager in de boom zagen we ook een klein luipaardje. Wat een machtig beest! En hoeveel geluk heb je als je een luipaard ziet met een welpje. Fantastisch! De dag vloog voorbij. En vlak voor we aankwamen bij de campsite roken we een onaangename geur. De gids vroeg: can you smell the hippopool? En ja hoor. Iets verderop in het water lagen een aantal nijlpaarden. De geur die er vanaf kwam was niet te harden.. het was een grappig gezicht. Maar een klein deel van hun lichaam en kop was te zien boven het water.

We kwamen na een lange dag aan bij de Serengeti campsite, die nergens afgezet bleek te zijn dmv hekken of muren. Het was gewoon een open plek midden in Serengeti. Waar alle dieren zo rond konden lopen. We begonnen met het opzetten van onze tent. En wilde onze telefoons opladen toen we te horen kregen dat dit niet ging. Er was een tijd geleden een toerist geweest die het een goed idee vond om haar haren te föhnen op safari.. hierdoor waren alle stoppen doorgeslagen en hadden we dus geen stroom. Er was wel licht maar we konden verder niets opladen.

Terwijl we de tent op aan het zetten waren kwamen er meerdere jeeps aanrijden. We waren dus niet de enige op de campsite. Van een aantal andere toeristen hoorden we dat ze zojuist leeuwen gespot hadden, niet zo ver van ons af.. wat een avontuur. Er bleek geen ranger aanwezig te zijn, niemand had een geweer bij zich, het was gewoon een open plek, makkelijk te bereiken voor alle dieren & wij moesten dus daar in die tent liggen.

Na het opzetten van de tent konden we gaan eten. We aten in een soort betonnen huisje met tralies die als ramen dienden. Terwijl we op onze campingstoeltjes op het eten zaten te wachten vlogen er een aantal flinke kevers om ons heen, liepen er ratten over de grond en dronken we een kopje koffie terwijl we onze dag bespraken met Jonas de zweed!

Na het eten (inmiddels was het allang donker) besloten we om nog een laatste keer met zijn drieën naar de wc te gaan en ons klaar te maken om te gaan slapen. Gewapend met een zaklamp en een toilet tas met tandenborstels en tandpasta, tegen de mogelijke hyena's, leeuwen en andere gevaarlijke diersoorten liepen we naar de wc hokjes. We genoten van de prachtige open lucht boven ons, waardoor we super veel heldere sprankelende sterren konden zien. Kort daarna zaten we op onze matrasjes in de vrij grote 3 persoons tent. We pakten onze pop-up klamboes uit en installeerde ons in onze slaapzakken. Klaar om te slapen.

Op zondag werden we alle drie al vroeg wakker. Ik had kort maar goed geslapen (goed... Nouja... afgezien van de stenen die ik door het matrasje heen voelde). Verder had ik niet zoals Kimberley wakker gelegen van de geluiden van hyena's die lachend rond onze tent heen liepen. We stonden op terwijl het nog donker was en liepen naar de eetzaal. Kimberley had in de nacht nog andere vreemde geluiden gehoord en we luisterde aandachtig terwijl ze voor de gids de geluiden na deed. Het gelach bleek van de hyena's te zijn. (Blijkbaar zijn dit hele slimme dieren, ze kunnen geluiden die ze horen nadoen. Dus ook wanneer ze mensen horen lachen.) het andere geluid wat Kimberley gehoord had was volgends de gids een leeuw geweest. Jonas de zweed voegde aan dit gesprek toe dat hij, de avond ervoor toen hij bij het kampvuur stond (met een aantal andere toeristen) een hyena had gezien. Op zo'n 10 meter afstand... brrrrrrr.!!!!! (Lang leven het feit dat ik een vaste slaper ben!) Het begon langzaam licht te worden en we zagen een adembenemende zonsopkomst. De lucht verlicht met paarse, roze, rode en oranje kleuren. Het was werkelijk prachtig! Na een kopje warme chocomelk konden we op pad. Een morning drive door Serengeti.

Omdat we van de andere toeristen gehoord hadden dat ze de dag van te voren leeuwen gezien hadden stond dit vandaag op ons lijstje. We moesten en zouden ze vinden! We reden weer in de jeep, door het mooie landschap. Na een tijdje moest ik uiteraard weer plassen. (Ik heb al een vrij zwakke blaas. Vooral in de ochtend en het gehobbel van de jeep maakt alleen maar dat ik nog sneller moet!) we stopte bij een plek waar een restaurantje was. Ik geloof dat dit misschien een andere campsite was. Na het plassen keek ik verbaasd op toen ik mijn handen aan het wassen was. Ik keek naar buiten en daar zat een immens grote genetisch gemanipuleerde cavia!!!!! Waaattt?? De cavia keek me enigszins verbaasd aan. Wat een schattig ding! Het bleek een misverstand. Dit was namelijk helemaal geen cavia maar een marmot!! (Murmeltier) ik liep de parkeerplaats op en het barstte van de marmotten. Tamme beestjes zo leek het. Ze rende niet voor me weg en toen ik een grote zag zitten op een muurtje besloot ik om er naartoe te gaan. Hij bleef gewoon zitten en er volgden een aantal selfies.

Na deze korte onderbreking reden we weer verder op zoek naar de leeuwen! We zagen weer impala's, gazelles, giraffes, zebra's en gnoe's. Ook zagen we een hele rare grote vogel met een soort zak onder zijn snavel. Die met wat fantasie leek op een ietwat oude man met een boggel, die een pak droeg. ( Tjah... wat kan ik zeggen, bekijk de foto's dan snap je wat ik bedoel!) De tijd vloog voorbij en eigenlijk moesten we terug voor onze brunch. Maar toen uiteindelijk was het zover. In de verte zagen we met de verrekijkers twee leeuwen. Yesssss!!!! 4/5!! Een leeuw en een leeuwin. Die toevallig net bezig waren met paren. Het leek een vluggertje want binnen een paar seconden ging de leeuw weer van de leeuwin af. De leeuwin rolde zich vervolgens om op haar rug in het gras. De gids legde uit dat ze dit deed in de hoop dat ze zo bevrucht zou worden. (Dus vrouwen houden hun benen de lucht in en leeuwinnen rollen met hun rug over het gras. Top!!) Dit hele ritueel vond zo'n 7 keer op een dag plaats. We waren blij dat we uiteindelijk toch ook leeuwen gespot hadden en gingen terug naar de campsite. De kok had terwijl wij weg waren de tenten afgebroken en alles klaargezet om in de auto te zetten! Wat een luxe! Ook had hij weer een feestmaal bereidt! We aten en stapten kort daarna weer in de jeep om onze safari voort te zetten naar ons laatste park. Ngorogoro!

We reden weer een poosje en na een tijd kwamen we bij de boog waar we de vorige dag geplast hadden. Gelukkig hoefden we nu geen van allen te plassen want er stonden honderden gnoe's en zebra's te grazen in het veld... Haha. Stel je voor... toen we weer uit de auto mochten om te gaan plassen zagen we een hele vreemde hagedis met veel kleuren. Op een bord stond dat deze hagedis Agama genoemd wordt.

Het landschap om ons heen werd steeds groener en de temperatuur daalde. We waren duidelijk merkbaar in Ngorogoro. In er landschap zagen we meerdere masai dorpjes. Lemen hutjes in de verte. Langs de weg jonge masai jongens met koeien of geiten.

We kwamen terecht bij den soort dorpje en de chauffeur stopte de auto. De kok stapte uit en ging wat boodschappen doen. Al snel kwam en een masai man naar de jeep gelopen met allerlei dingetjes om aan ons te verkopen. We kochten niks en reden weer verder toen de kok eenmaal terug was.

We reden door naar Simba campsite. Ons volgende kampeeravontuur kon beginnen... dit keer konden we de tent opzetten op een grasveld, met uitzicht op een grote boom en wat bergen in de verte. We besloten om voor het eten een warme douche te nemen. Fris gedoucht gingen we naar de eetzaal. Hier konden we onze telefoons en powerbank opladen. Deze plek zag er stukken beter uit dan waar we sliepen bij Serengeti. Er liepen zelfs geen ratten! Iedereen leek blij te zijn dat we deze avond hier konden slapen.

Het was koud. Maar er was een warme douche, we sliepen op gras ipv stenen, we hadden een prachtig uitzicht, er was een ranger in de buurt, we konden onze telefoons opladen en we hoefden alleen nog maar een neushoorn te spotten om ons big five lijstje compleet te maken.

Na het eten liep ik met mijn zaklamp naar de wc's, toen ik de schrik van mijn leven kreeg. Geen hyena's of leeuwen.. maar het hele grasveld stond vol met buffels. Ze stonden heerlijk relaxed te grazen maar toch ik besloot om via de andere kant van de eetzaal, via een smal paadje richting de wc's te lopen. De hoorns van de buffels zagen er niet uitnodigend of vriendelijk uit.

Na een tijdje in de eetzaal waren we moe en besloten we om naar onze tent te gaan. Recht voor onze tent stond een joekel van een buffel te grazen. Ik vroeg de gids of hij mee wilde lopen naar onze tent. Eenmaal daar aangekomen ritste we gauw de tent dicht. We lagen lekker zacht. In onze fleece trui (welkom in het warme Afrika) en met onze jogging broek aan lagen we in onze slaapzak. Luisterend naar het geluid van grazende buffels vielen we in slaap.

Op maandag werden we weer vroeg wakker. Het was koud en alles voelde nat aan. De slaapzakken, matrassen en ook onze kleren. We stonden op en liepen naar de eetzaal. Inmiddels waren de buffels weg.

We genoten van een heerlijk ontbijt en van wederop een prachtige zonsopkomst!

Na een hele reeks foto's konden we door. Vandaag reden we via een route langs het ravijn naar beneden richting de krater. Onze laatste missie moest vandaag voltooid worden! We moesten en zouden een neushoorn spotten! Het uitzicht beneden was fantastisch. Een hele grote vlakte met honderden dieren! Allereerst giraffes, gazelles, gnoe's. En na een tijdje een stel hyena's. Mama, die via een verrekijker de omgeving goed in de gaten hield zei tegen de gids dat hij de auto moest stoppen omdat ze iets zag. En wat ze zag was prachtig! Een leeuwin die met haar drie welpjes door het hoge gras liep. De chauffeur reed de richting op waar ze naartoe liep en we konden ze van dichtbij beschouwen. Vlak voordat ze zich verstopten in een hoge struik.

We vervolgden onze weg en kwamen uit bij een veld met mooie bloemetjes, uitzicht op een berg en een aantal prachtige grote olifanten! Dit keer stof olifanten. Want ze waren grijs. Het was alweer bijna tijd om de krater te verlaten.. angstig dat we van onze big five lijst niet alle dieren af konden strepen. We zagen een aantal jeeps op een plekje verderop stilstaan. Dit was het moment! Het moest wel. We reden eropaf en ja!!! 5/5!!! Daar stond hij dan. Ver weg maar dmv de verrekijker goed zichtbaar! De neushoorn!!! Wat een prachtig beest. Vol trots verlieten we de krater. Onze safari was bijna ten einde. We gingen terug naar de campsite. Pakte daar onze spullen en gingen de weg op. Richting Arusha.

Na ongeveer een uurtje rijden kwamen we bij onze laatste excursie voor dit weekend. Namelijk het masai dorpje.

(Eventjes een kijkje nemen binnen het dorp, kijken naar de huizen, praten met de mensen). We werden hartelijk ontvangen voor de ingang van het dorp en kregen ieder een ketting en een doek op. We zagen eruit alsof we erbij hoorden.. tenminste.. op onze huidskleur na dan. We werden begroet door de zoon van het hoofd van het dorp. Hij sprak vloeiend Engels. We stonden met zijn vieren (mam, Kimberley, Jonas de zweed en ik) tegenover de masai groep. Ze begonnen te zingen en natuurlijk te springen. (Iets waar de masai om bekend staat). Het is waar. Ze kunnen inderdaad hoog spring. Al gauw moesten we bij ze gaan staan. Mam Kimberley en ik tussen de vrouwen en Jonas de zweed tussen de mannen. We moesten mee springen met de vrouwen en door middel van onze schouders op te trekken de ketting laten bewegen.

Na dit muzikale ontvangst mochten we het dorp in. Het dorp bestond uit zo'n 12 lemen hutjes met een hek van struiken en hout eromheen. In het dorp zaten kinderen, mannen en vrouwen. In het midden was een open plek waar ruimte was voor de koeien of geiten, of voor de mannen om gezellig een drankje te nuttigen. De zoon van het hoofd liet ons zien hoe ze vuur maken.

We werden opgedeeld in twee groepjes. (mam en Kimberley. Jonas de zweed en ik.) we gingen ieder met een andere masai man mee. Jonas de zweed en Deborah From Holland (ik dus) hadden een masai man die wel erg modern was, met een mooi horloge om zijn pols. We gingen een lemen hutje binnen. Dat was niet heel moeilijk want er zat geen deur in. Toch niet zo modern dus. Er was alleen plaats voor een bed. Nouja een bed kon je het niet noemen. Je kon er in liggen. Op een harde bodem van koeien leer. Daaronder iets van klei of stenen. Naast het bed stond een pan, daaronder van klei een opstaand cirkeltje gemaakt waaronder een vuurtje gemaakt kon worden. Iets hoger in de muur, zoals de masai man het zei... een raam. (Een gat in de lemen muur) zodat de rook van het koken uit het hutje kon ontsnappen. Jonas de zweed en ik zaten op het bed en de masai man hurkte op de grond. Hij vertelde dat de vrouwen hier de huizen maken, de kinderen verzorgen en ook zorgen voor hout om te stoken en eten. Wat de mannen dus doen is me nog steeds onduidelijk. De masai man vertelde ook dat het best wel eens zo kan zijn dat de vrouwen alleen in het hutje slapen. Dit omdat de mannen meerdere vrouwen hebben. Ik vroeg de masai man of hij ook meerdere vrouwen had. Dit was niet het geval, hij had er nu maar 1 maar het stond op de planning om er meerdere bij te pakken. Hik zei: I want my next wife to be a mzungu like you. Ik zei dat ik bezet was en dat we in Nederland maar 1 partner hadden. Hij keek er raar van op dat mijn vriendje niet meerdere vrouwen mag hebben. Ik zei voor de grap, dat als mijn vriendje meerdere vrouwen mocht hebben, ik ook meerdere mannen mocht hebben. Zoiets vreemds had hij in zijn hele leven nog nooit gehoord.

We gingen naar buiten en rond de binnenplaats lagen verschillende sieraden uitgestald op een aantal tafeltjes. We mochten eventjes rondkijken. Uiteindelijk kocht ik een mooi koperen armbandje. We liep door naar het achterste gedeelte van het dorp waar een schooltje stond. Hier zaten een paar kinderen. Het was een schattig gezicht. We doneerde wat geld in het doosje bij de school en kort daarna waren we klaar met de rondleiding. We gaven de masai doek en de ketting terug die we om hadden en verlieten het dorp. Ik zei tegen de masai man dat ik hoopte dat hij snel zijn mzungu vrouw zou vinden.

We zetten Jonas de zweed in de buurt af (hij had nog twee parken te gaan) en reden terug naar Arusha.

We werden bij het restaurant bij ons appartement afgezet. En namen daar afscheid van Ezekiel en Rama. In het restaurant aten we nog wat frietjes. Waar we weer ouderwets een uur op moesten wachten. Polè Polè!

Wat was het een geweldig weekend. The big five gezien en zoveel meer. Wat is Tanzania toch mooi. En wat raad ik iedereen toch aan om een duurdere safari te boeken met normale bedden! Haha!

Na de frietjes gingen we terug naar het appartement. En daar sliepen we, heerlijk!!!!!! In een echt huisje, in een echt bed, waar we geen hyena's, leeuwen, buffels maar kakkerlakken om ons heen hadden.

Bedankt voor het lezen rafiki's!

Xx liefs, Deborah.

Pap

Wat een geweldig avontuur weer

Opa

Geweldig vertelt Deborah . Met veel humor geschreven, en dit heb ik ook met plezier gelezen.
Groetjes en knuffel voor jullie.

jenny

wat een spannend verhaal , en wat een ervaring om dit te mogen mee maken , dikke kus aan jullie alle 3

Maureen

Prachtig verhaal! xxx