kucingintanzania.reismee.nl

Mzungu.

Jambo!!

Mzungu. De titel van dit verhaal en het woord wat ik heel vaak hoor als ik op straat loop hier. Het betekent blanke. Het is niet echt een scheldwoord maar ook niet echt een compliment.

Vanmorgen toen ik aankwam op het schooltje werd ik de lerarenkamer in geroepen. In de leraren kamer stonden alle leraressen, mama tesha en een vrouw die ik nog nooit gezien had. Naziri, de vrouw in kwestie is een verre nicht van mama tesha, ze is een wees, zwanger van een tweeling en kreeg vanmorgen het nieuws dat haar man omgekomen was in een verkeersongeluk. Nu is ze helemaal alleen. Geen ouders, geen man en straks een alleenstaande moeder.

Na een uur werd ze opgehaald door een man die haar naar de plek zou brengen waar haar man op dat moment was, zodat ze de begrafenis kon gaan regelen. Vreemd genoeg was het rouwen voor de anderen (die eerder nog samen met naziri in tranen waren) daarna direct afgelopen en gingen ze verder met de orde van de dag. De rest van de dag is er geen woord meer over gesproken.

En dus kon mijn dag ook doorgaan. Na een tijdje bij de kinderen in de klas gezeten te hebben, vele high five's en boxen ontvangen en gegeven te hebben riep mama tesha me om met haar mee naar Kisongo te gaan. Kisongo is een dorpje zo'n 8km verderop. Hier is de basisschool. Eenmaal aangekomen op de basisschool kon de rondleiding beginnen. De kinderen spreken vloeiend Engels. Hebben wiskunde, biologie, scheikunde, Swahili en Engels. Er zitten hier ongeveer 500 leerlingen, het gebouw waar de klaslokalen zich bevinden is een soort flat en de lesdagen zijn ma t/m vrij van 08.00 tot 16.00.

Vanaf morgen mag ik zelf kiezen hoe ik mijn dagen in ga delen. Ik weet nog niet precies wat ik ga doen.

Het slapen gaat trouwens nog steeds wat moeizaam. Elke dag om 04.00 beginnen ze in de kerk met bidden. Het klinkt alsof er 1000 mannen luidskeels allemaal satanistische dingen schreeuwen. Dit gaat gewoon stug door tot 06.00 in de ochtend. Hoera. Tot nu toe doe ik gewoon lekker elke middag een dutje. Veilig onder 2 klamboes. Better safe than sorry zullen we maar zeggen.

Nou mzungu en andere vrienden, dit was het weer voor vandaag.

Tot (waarschijnlijk) morgen.

Xx Deborah.

Reacties

Reacties

Papa

Je hebt al veel meegemaakt op die paar dagen. Het blijft mooi om je ervaringen te lezen en horen.
Dikke knuffel xxx

Miriam

hoi Deborah ja leuk om je zo te volgen X

Patricia

Deborah, weer een ervaring rijker. Mooi hoe je alles beschrijft je zou er een mooi boekje van kunnen maken!!
doei doei xxx

Opa Arjen

Het is geweldig hoe je het vertelt.Ook trieste dingen horen bij het leven en dat weten we allemaal. Ik kijk al weer uit naar je volgende belevenis. Dikke knuffel. Xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!