kucingintanzania.reismee.nl

1ste schooldag.

Jambo!

Om ongeveer 04.00 vannacht werd ik wakker door de luidsprekers van de kerk verderop. Een normale tijd om te beginnen met bidden hier. Om 05.00 besloot ik om op te staan en beneden in de woonkamer te gaan zitten. Hier waren al een aantal meiden druk bezig met poetsen en het ontbijt voorbereiden.

Na het douchen schoof ik aan bij het ontbijt en kort daarna was het tijd om te vertrekken (07.30).

Er zitten hier nog 5 Nederlandse meiden die stage lopen in het ziekenhuis dus konden we samen naar de bus (dalla dalla) lopen.

De dalla dalla is een busje waar zitplekken zijn voor 9 tot 12 personen maar waar ze hier gewoon doorduwen zodat er makkelijk 20 mensen in passen. Ik moest dus staan. Het was een apart ritje.

Na het uitstappen moesten we een stukje lopen richting het ziekenhuis en vanuit daar moest ik nog een stukje alleen lopen.

Ik liep de verkeerde straat in en liep ongeveer een uur verdwaald in rondjes tot ik het schooltje gevonden had. Ik had er om 08.00 moeten zijn maar kwam pas om 09.00 aan.

Toen was het tijd om kennis te maken met het eerste klasje. Een klein klaslokaal met zo'n 24 kinderen en twee leraressen. Terwijl ik in de deuropening stond riepen de kinderen goodmorning teacher Deborah how are you? Waarop ik zei: i am fine and how are you? En in koor riepen ze: we are fine, thank you!

Op school leren ze al goed Engels en de basis voor rekenen. De kinderen dragen een schooluniform, de jongens een broek en de meisjes een rok. In de klas mogen ze geen schoenen dragen. Deze staan buiten naast elkaar met een plakbandje waar hun namen op staan.

Om 10.00 is het pauze. De kinderen krijgen dan een boterham en een kopje thee. De leraren krijgen ook brood met thee. Voordat je thee krijgt worden je handen gewassen door een man die warm water over je handen schenkt dat opgevangen wordt in een grote schaal die eronder staat.

Na de pauze ben ik met mama tesha het hoofd en de oprichtster van de school naar een winkel gegaan in de buurt om wat schrijfwaren voor de school te kopen, dit wilde ik aan het schooltje kado doen. 100 pennen, 100 potloden , tape om tekeningen van de kinderen mee aan de muur te kunnen hangen en een grote doos met witte A4 vellen. Omgerekend voor zo'n €20. Hier kunnen ze ruim een jaar mee vooruit.

Toen we terug kwamen mocht ik plaats nemen in de andere klas. Hier zitten de peuters. Ze spreken amper Engels en houden zich vooral bezig met tekenen, zingen, dansen en kleuren.

1 van de kinderen die in de schoolbanken voor me zat draaide zich naar me om en wreef vol verbazing over mijn hand. Ik denk dat hij het raar vond om mijn huidskleur te zien.

Om 12.00 was de school afgelopen. Buiten onder het afdakje riep ik de namen van de kinderen op het plakbandje van hun schoenen. Na het helpen met het aantrekken van de schoenen was het tijd voor ze om naar huis te gaan.

Mama tesha kon niet regelen dat ik vandaag naar de basisschool zou gaan, dat staat voor morgen op de planning. Dus voor mij was de werkdag ook ten einde.

Samen met een van de leraressen die een dorpje verder woont dan waar ik nu zit nam ik de dalla dalla.

Toen ik thuis kwam heb ik een middagdutje gedaan. Ik had vandaag wat last van hoofdpijn. Eigenlijk zou ik vanavond met de andere Nederlandse meiden naar de film gaan. Dat heb ik overgeslagen.

Ik ga nog eventjes wat lezen en dan naar bed. Morgen moet ik echt optijd komen op het schooltje.

Het was een mooie dag.

Tot gauw, xx

Deborah

Reacties

Reacties

Patricia

Deborah, wat een geweldige ervaring!!!! Leuk om te lezen!!

jenny

Deborah , wat een ervaring , om gelijk te verdwalen ,
je schrijft er leuk ,
tot de volgende , dikke kus Jenny

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!